Опис
"...Старосціна зав'язувала молоду в гарну велику хустку "на чубок" і причіпляла до хустки з боків гарно вироблені штучні квіти...
...У вівторок коло полудня сходилися жінки до хати молодої. Приходили також музики, старосціна, що вбирала молоду до виводу. Зав'язували їй велику хустку на голову, яку молодий мав при боці, коли брав шлюб. Кінці хустки звисали назад. На верх на хустку накладала старосціна каптур. Був вiн шитий з тонкої матерії, з якої робили церковні ризи. До каптура причіпляли з правого боку букет молодого, що його мав він на шлюбі. Ззаду причіпляли до каптура довгу, широку червону стрічку. Тодi йшли до церкви до виводу...
...Як прийшли до хати молодої, старосціна здіймала з її голови каптур, а білу хустку лишала..." - фрагмент опису ВЕСІЛЛЯ В УГНОВІ із історико-мемуарного збірника "Угнів та Угнівщина"
ВЕСІЛЛЯ В УГНОВІ
Весілля (вісіля) в Угнові починалося старостами. Молодець, що вподобав собі дівчину й обоє полюбилися, посилав двох старостів до дівчини. Старости були то близькі свояки хлопця... Якщо батьки дівчини вважали хлопця, від якого прийшли старости, за порядного, чесного, і був він з доброї, характерної родини, то казали старостам, що вони дуже раді мати такого зятя. Тодi старости питали дівчину, чи любить вона цього хлопця і чи хоче вийти за нього замуж. Дівчина звичайно опустила очi вдiл, почервоніла та й каже: ,,Я не знаю". Мати дівчини відповідала: ,,Нема що питати її. Як ми з татом скажемо, так і буде. Вона знає, що ми бажаємо ïй добра". Після такої позитивної відповіді старости питали про майно (придане) дівчини, а також говорили, яке майно дістає хлопець від своїх батьків. Часом не погоджувалися щодо маєткового стану (приданого) одна або друга сторона. Тоді старости й казали: ,,Надумайтеся і дайте нам знати" і йшли додому. Часами торгувалися два-три дні, але то виходило на добро новоженців. Коли ж погодилися щодо майна, тоді старости ішли до хлопця і його батьків. Хлопець приносив повну пляшку оковити й у дівчини запивали згоду.
Батьки дівчини і хлопця називали себе сватами. Ішли до священика, давали на оповiдi i замовляли день шлюбу. За шлюб платими грішми, а перед весіллям, як молоді йшли до священика на катехизм, несли для нього дві ковбасі. Оповіді виголошував священик у церквi три рази в неділю під час Служби Божої. Коли повернулися вiд овященика після передшлюбного протоколу, свати радилися, коли справляти заручини. Заручини відбувалися того тижня, коли хлопець посватав дівчину. Відбувалися вонн в домi дiвчини, куди запрошували тільки найближчу родину.
Першу оповідь виголошував священик у найближчу неділю пiсля заручнн. Цієі неділі після відправи Утрені в церкві, сходилася родина до молодої і вбирали її в квiти. Приходили молодий, дружба, дружка, старосцiна, запрошені дівчата й жiнки. Старосціна зав'язувала молоду в гарну велику хустку "на чубок" і причіпляла до хустки з боків гарно вироблені штучні квіти, куповані в крамниці. Дружку також збирали як молоду, тiльки чіпляли й менше квітів. Після зібрання всі йшли до церкви на Службу Божу. По службі Божій молодий і молода, дружба і дружка приходили до дому молодоï на обід.
Подібно робили i на другу неділю. Третьої недiлi вбирала молоду в ЧУЛКУ, а дружку як у перші двi недiлi. Чулку робили з грубого пояса, твердого паперу, широкого на 10-12 цм.. який, згинаючи, споювали в форму обруча (колеса) так, щоб можна було наложити його на голову. Зверху обшивали її чорним полотном чи сукном, а в середині червоним. Довкруги чулки нашивали кокарди з широких стяжок, поверх кокард чіпляли квiти роблені з полотна, куповані в крамниці, і розмарин. Також причіпляли до чулки довгу широкі стяжки, що зниса- ли по плечах аж до колін. Чулку шили в суботу ввечорі в домi молодої. В ту суботу пополуднi ходили молода і дружка просити дівчат і жінок до чулки. Коли пізно ввечорі чулка була вже готова, давали перекуску.
Весілля починалося в неділю. Тоді молодий і молода ходили до сповіді і приступали до св. Причастя пiд час спiваної Служби Божої. В неділю пополудні батько молодої і батько молодого ходили просити свою родину на весілля. Перед вечором у неділю молодий і молода ходили "клянятися". Спершу кланялися батькам молодої і її родині, що була в хаті. Опісля ішли до батьків молодого. Якщо батьки котрогось із молодих не жили, iшли молод на гріб і там молилися. Далі йшли кланятися до священика, своєї рідні (свояків), сусідів і знайомих.
Вiдбувалося кланяння так: Молодий і молода похилялися перед кожною особою в хаті як найнижче і промовляли: "Прошу благословенства". Кожний робив рукою над ними знак хреста i вiдповiдав: "Нехай тебе Бог благословить." Молодий і молода цілували старших в руку, а молодших в лице і просили від себе на весілля. З молодою і молодим ходили дружба і дружка, але вони не кланялися. Молода була в чулці. В зимі вдягала вона футрину, а в літі кафтаник. Молодий одягався взимку в тулуб, а влітку в капоту і підперізувався широким поясом, вишиваним золотом. Пояс зав'язували (запинали) з боку, а один кінець звисав майже до колін. Цей пояс переховувало мо- лодече братство в церкві і випозичало його новоженцеві без- платно. Братство мало кілька таких поясів так, що однієї недiлi могло бути кілька весіль.
У ту неділю ввечорі ходили музиканти вiдгравати до кожної запрошеної родини на весілля. Грали на дворі під вікнами. В неділю ввечорі запрошені гості молодої сходилися до її хати, а гості молодого до його хати. До хати молодого приходили музики, де гостi забавлялися. Давали тоді вечерю. Звичайно була на вечерю вепрова печеня, яку в Угнові називали ПЕЧІНКА. Молодий і молода були в хаті молодого. По вечері в хаті молодого забавлялися коротко, а тоді молодий, молода, музики і вся родина молодого ішли до хати молодої, засідали за столи разом із родиною молодої і споживали вечерю.
Після вечері, десь коло одинадцятої години вночі, батько молодої ставив на столі три засвічені свічки (була то звичайна трійця) і клав три хлiби. Старосцiна, замужні жінки і дiвчата починали шити вінок. Робили його з тонкої липової кори, яку гарно обтiсували й обчищували, парили в гарячій воді, вигинали на округло на обруч. Був він високий на 4 цалі. До нього пришинали малі галузки розмарину і золотили позліткою. В тому вінку брала молода шлюб на другий день. Коли плели вінок, спiвали:
А в Марусеньки на заручини
За косоньками квіти.
Ой, не може ся її матенька
На неї надивити.
Ой, Марусенько, моє дитятко,
Така ти менi тепер мила,
Косою русою, рум'яним личком
Світлоньку розсвiтила.
3 дрiбної рути, з сердочок.
Вила, вила, перевивала,
До серденька прикладала.
Закаменiло серденько,
Ти сидиш, не заплачеш,
Батенька не пожалуеш.
Красоньку з личка стирати,
Батенько знає, за кого мене дає,
Доленьки не згадає
Викупи вінок від нас.
Дай же нам таляр битий (2)
За той віночок витий.
Будут горівку пили.
Три кутаси на заді,
Добре з нею гуляти,
Є чого ся тримати..
Молодого ведемо,
Молодий як ялина,
Червоний як калина.
Нех покаже косоньці кінець.
Ой, розплели косоньку на віки.
Взяли її косоньку на плечі.
Стали її косоньку рубати,
Стала її матенька плакати.
Не плач, не плач, матенько, по косi,
Буде й косонька в каптурі.
Тай кликали Марусеньку на посаг.
- Ой, що ж бо вам, гусоньки, до того,
До моего посаженька милого?
Вже по твоїй красній красі.
По личеньку рум'яним, (2)
По віночку рутяним.
Марусеньки з хати.
Ой, пішла вона за воротонька
Батенька (матеньку) виглядати.
Пішлім галоньку на Вкраїноньку
По всю родиноньку.
А сивого сокола пішлім до Бога
По рідного батенька (по рідну матеньку).
Вся родинонька буде.
А сокiл летит, крильцями бренит,
що батенька не буде. (Що матеньки не буде).
До тебе загостити,
Служилось мi що неділі.
Мій міртовий віночку, (2)
Ховалам ті в прискриночку.
Ховалам ті в новій скрини.
Прийди на головоньку мою, (2)
Нехай ся я ще раз вистрою.
Кланяйтеся, діти,
Отцеви й матіноньці,
Всій своїй родиноньці.
Свяченою водою.
Доброю доленькою.
Молодих ведемон
Молоді, як ялина,
Червоні, як калина.
Молодих ведемо;
Молоді, як ялина,
Червоні, як калина.
Свої дітоньки прийми,
Житними хлібоньками,
Повними повноньками.
Ciє Марусенька долю:
Пливи, доле, iз водою. (2)
А я зараз за тобою.
Приплинемо до берега, (2)
Станемо і спічнемо.
Станемо і спічнемо, (2)
Листонька напишемо,
Нех ся батенько кає, (2)
Що мене замiж дає,
Такую молодую, (2)
Ще й не наученую.
Научат мене люди, (2)
Жаль батенькови буде.
Коники посідлали;
Ой, вибирайся, молода Марусенько,
В дороженьку з нами.
В дороженьку з вами?
Маю батенька як соколонька,
Жаль менi го покидати,
В дороженьку з вами?
Маю матеньку як зазуленьку,
Жаль менi покидати.
Була невигідненька?
Та вже видаєш, випосажуєш,
А я ще молоденька.
Контакти
Адреса: | |
Телефон: | |
Електронна скринька: |