Угнівські чоботи «на місяцях»

Опис


Власниками найбільшої шевської майстерні в Угнові були Стефан і Пелагія Жуковські. За легендою, свої великі статки вони заробили завдяки продажу угнівських чобіт за кордон (їх підозрювали в тому, що вони заробили гроші контрабандою через кордони Галичини).
 
"Czu­pry­na w ku­tas go­lo­na,
Łeb jak har­buz, nos jak bu­rak,
Krót­kie nogi, dłu­gi stan;
Czap­czy­na siwa na ba­kier
I ka­po­ta sza­fi­ro­wa
I z dre­li­chu spodnie w but:
To, Mo­spa­nie, szewc z Uhno­wa,
Ta­kich szew­ców nie­ma świat..." - це початок вірша Szewc i Diabeł відомого польського автора ALEKSANDERа FREDRO, який присвячений чоботарю (шевцю) з Угнова...
 
Угнівські шевці дублять шкіру від Різдва до П’ятидесятниці, потім шиють взуття до жнив. Під час жнив працюють тільки в полі, по закінченню жнив до кінця листопада їздять на ярмарки, а потім відпочивають до Різдва. 
 
    Угнівські чоботи робилися на одну ногу, таким чином, що підходили як для правої так і лівої ноги. З однієї цілої шкіри, угнівський швець виготовляв три пари чоловічих чобіт, а також одну, або дві жіночих. Перша пара називалася "завуски", друга - "середні", а третя - "передні", четверта - "вушийки".
    На ярмарок, чоботи возили з соломою, тобто напихали в середину солому, щоб "угнівці" не поломилися. Холяви були настільки довгі, що їх загинали, або вивертали. Угнівські шевці робили чоботи з підковами, такі чоботи називали "на місяцях".
 
У книзі "Угнів та Угнівщина, зустрічаємо інформацію, що вправний швець міг виготовити шість пар чобіт за довгий робочий день (14 годин). Вироблені чоботи висихали ще день-два, після чого їх (напхані соломою) вкладали в лляні мішки і вирушали на ярмарок. Щопонеділка, на торг, угнівчани їздили до Рави Руської, а дітям за вторговані гроші купували смачні обарінки (крендельки) з Рудок.
 
джерело - Historia Regionu Tomaszów Lubelski Bełz Rawa Ruska / Угнів та Угнівщина
фото - Угнів та Угнівщина
 


Фото